Akseli Herlevin unelma on painaa Naughty BRGR maailmankartalle
Akseli Herlevi unelma on viedä burgeriravintolansa myös ulkomaille.
Ruoka on aina keskiössä Akseli Herlevin reissuilla, oli kyse sitten työ- tai lomamatkasta. Muutaman tunnin kuluttua Herlevi on lähdössä New Yorkiin. Rapakon takana hän aikoo vierailla ainakin kahdessa hampurilaisravintolassa.
– Toinen vierailukohteistani on ennestään hyväksi todettu, mutta toinen on ihan uusi tuttavuus, Herlevi fiilistelee.
Reissuiltaan burgerimies tuo ideoita vuonna 2015 perustamaansa Naughty BRGR:in makupalettiin. Premium-tason hampurilaisravintolan listalta löytyykin raikkaita tuulahduksia ympäri maapalloa. Herlevin itsensä suosikki on ravintolan klassikko, pihvin lisäksi cheddar-juustoa, sinihomejuustoa, pekonihilloa, rucolaa ja aiolia sisältävä ”Naughty”, mutta myös mausteinen kuubalainen saa Herlevin syttymään.
– Cuban Fritassa on mausteinen pihvi, paahdettua chorizoa, paistettua kananmunaa, papitas-perunoita, tulista kastiketta sekä aiolia, Herlevi listaa ja saa kuulijan kuolaamaan.
Naughty BRGR:in lista uudistuu joulukuun alussa. Vaikka paljoa burgerimies ei suostukaan paljastamaan, kertoo hän, että uudistuksia on tulossa erityisesti lisukkeisiin, dippeihin sekä lounaaseen.
Big plans
Naughty BRGR:in kasvon päivät kuluvat siis hampurilaislaboratoriossa, mutta myös pilvilinnoissa. Herlevi on suunnitellut suuria yrityksensä varalle.
– Kansainvälisyys on se juttu, jonka näen, kun ajattelen Naughtyn tulevaisuutta. Haluan viedä burgerimme ulkomaille ja näin olla tienraivaaja, jotta muutkin suomalaiset ravintolat uskaltaisivat tehdä saman.
Maailmanvalloitus silmällä pitäen Naughty BRGR:in toimitusjohtajaksi hyppäsi viime keväänä Burger King ja Wayne’s Coffee -ketjut Suomeen lanseerannut Mikko Mollberg. Herlevi on ollut uuden toimitusjohtajansa otteisiin tyytyväinen.
– Suunnitelmat etenevät hyvää vauhtia. Mikolla on paljon sellaista osaamista, jota minulta ei löydy. Hän on loistava etsimään sopivia ja kannattavia liikepaikkoja. Lisäksi hänellä on kattavat verkostot hampurilaismaailmassa, Herlevi kehaisee.
Jos suomalainen olisi hampurilainen
Naughty BRGR haluaa olla edelläkävijä myös käytännönasioissa. Herlevin tavoite on, että
keittiöprosessit ovat uusinta uutta, ja asiakaskohtaamiset laadukkaita. Tämä on otettava huomioon esimerkiksi maksutapoja suunniteltaessa.
– Ihmiset luottavat nykyään tietokoneisiin ja puhelimiin enemmän kuin toisiinsa. Siksi myös maksutapahtuman on siirryttävä digitaaliseen muotoon. Kuka tietää, vaikka Naughtyssa tulevaisuudessa maksettaisiin älypiilarilla, Herlevi naurahtaa.
Burgerimies on useasti tuonut ilmi, että Naughty BRGR:in tavoite on olla Suomen paras hampurilaisravintola. Sellainen paikka, jonne vie ilolla syömään sukulaiset, kaverit ja tuttavat tulivatpa he sitten naapuripitäjästä tai rapakon takaa.
– Ruoka on loistava tapa tutustua muiden maiden kulttuureihin. Haluan hampurilaisteni viestivän suomalaisuudesta rehellisyyttä, aitoutta ja suoraviivaisuutta. Suomalaisen burgerin raaka-aineiden alkuperämaa tunnetaan tarkkaan. Ne ovat laadukkaita ja puhtaita, Herlevi summaa.
Teksti: Elina Viitanen