Suomalainen startup JONO App yhyttää suosikkiravintolat ja käyttäjät lennosta
Suomalainen startup JONO App ratkaisee ravintoloiden ja kuluttajien kohtaamishaasteet innovatiivisella tavalla. Ensin sovellus lanseerataan Helsingissä, jossa mukaan ovat lähteneet kaupungin suosituimmat ravintolat. Samalla perustajien katse tähyää jo kohti Suomen muita kaupunkeja ja Keski-Eurooppaa.
JONO täyttää ravintolapöydät ja mahdollistaa kuluttajille pääsyn kaupungin suosituimpiin ravintoloihin ilman viikkoja aiemmin tehtyä varausta. Pitkän uran hotelli- ja ravintola-alan johtotehtävissä tehneen Tom Strandbergin ideasta lentoon lähtenyt sovellus ratkaisee ravintoloiden ja kuluttajien kohtaamishaasteet ketterästi: ravintoloiden pöytätilanne elää hektisinä iltoina valtavasti, mutta esimerkiksi no-shown myötä vapautuvaa kapasiteettia ei ole tähän mennessä saatu takaisin myyntiin tehokkaasti.
– Sain idean jo vuosia sitten. Tarpeen sovellukselle olen nähnyt konkreettisesti joka ilta hotellinjohtajan roolissa toimiessani. Ravintoloista vapautuvat ”äkkilähtöpöydät” tulisi saada ketterästi myyntiin, mutta siihen ei aiemmin ole ollut työkalua, Strandberg sanoo.
”Meistä jokainen tietää, miten vaikeaa voi olla saada pöytä suosikkiravintolasta spontaanisti.”
– Kuluttajina taas meistä jokainen tietää, miten vaikeaa voi olla saada pöytä suosikkiravintolasta spontaanisti – etenkin, jos ollaan liikkeellä yhtään isommalla porukalla. JONO on distant walk-in -järjestelmä, jossa vapaan pöydän voi löytää kaupungin tarjonnasta parilla klikkauksella, omista ravintolamieltymyksistä tinkimättä.
Mukana Helsingin huippuravintolat
Palaute ravintoloilta on ollut innostunutta, ja mukana on jo kunnioitettava otos Helsingin huippuravintoloita kuten Gaijin, Viinibaari Apotek, Bronda, Carelia, Kortteliravintola Ego, Emo, Farang, Finnjävel, The Glass, Goldfish, Kitchen & Table, Nude, Kuu, KuuKuu, Olo, Penny, Sue Ellen, Sunn, Spis ja Ventuno.
Ravintoloille sovellus mahdollistaa reaaliaikaisen kommunikaation ravintolapöytää etsivien ihmisten kanssa. Äkkilähtötoiminnon avulla ravintolat saavat vapautuvan kapasiteetin myyntiin vaivattomasti. Asiakas voi osaltaan tehdä samoin – kertoa haluavansa pöytää tietyillä kriteereillä ja jäädä odottamaan tarjouksia.
Ravintolat voivat liittää sovellukseen myös tarjouksia tai palkita kanta-asiakkaitaan lisäämällä heidän profiileihinsa erilaisia etuja, kutsuja tai tarjouksia. Samalla sovellus tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden hallinnoida kaikkia ravintolavarauksia yhdellä alustalla ja tehdä niihin tarvittaessa muutoksia.
Katse kohti Eurooppaa
Lanseerausvaiheessa sovellus toimii Helsingin alueella. Tavoitteena on laajentaa toimintaa nopealla tahdilla Suomen suurimpiin kaupunkeihin. Samalla katse siintää jo Keski-Euroopassa.
– Keskusteluja on jo käyty laajenemisesta eurooppalaisiin suurkaupunkeihin. Tarkoitus on skaalautua todella nopeasti, ja neuvottelut ovat käynnissä lukuisten yhteistyökumppanien kanssa, Strandberg sanoo.
Sovellus on ladattavissa IOS- ja Android-sovelluskaupoista.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
JONO App on ravintolasovellus, joka auttaa ravintoloita ja sovelluksen käyttäjiä elämään hetkessä. Sovelluksen avulla kaupungin suosituimmat pöydät ja nälkäiset asiakkaat kohtaavat toisensa, myös silloin, kun suunnitelmia ei ole ehditty tehdä etukäteen tai niihin on tullut viime hetken muutoksia.