Helin Matkojen osaava matkasuunnittelija tietää miten luodaan unelmaloma
Ammattilaisuus näkyy matkasuunnittelussa muun muassa siinä, että asiakkaalle voidaan räätälöidä matka kohteeseen, josta harva tietää.
Marika Dahlqvistia ja Taina Lehtosta voi hyvällä syyllä kutsua todellisiksi matkailun ammattilaisiksi. He ovat intohimoisia matkailijoita, ja sen lisäksi heidän intohimonaan on suunnitella kaikin tavoin onnistuneita unelmamatkoja muille. Helin Matkojen kaksikko saa jatkuvasti työstään palautetta. Marika kertoo, millainen palaute hellii matkailualan ammattilaista eniten.
– Ilahduin kovin, kun kuulin oman asiakkaani suosittelevan meitä ystävälleen todeten: Helin Matkojen väki osaa suunnitella minulle juuri minun näköiseni matkan. He tietävät toiveeni tarkalleen, Marika hymyilee.
Helin Matkojen tyytyväisyys näkyy siinä, että asiakassuhteet ovat kestäneet jopa vuosikymmeniä.
– Minulla on paljon asiakkaita, joille olen suunnitellut jo pitkään matkan tai kaksi vuodessa. He luottavat minun tietävän, millaisen matkan he haluavat, Taina toteaa.
Marika ja Taina ovat sitä mieltä, ettei rohkeita ehdotuksia voi tehdä ilman vankkaa tietämystä kohteista. Helin Matkojen matkasuunnittelijat matkustavat itse paljon, ja yhteydenpito kohteissa toimiviin palveluntuottajiin on tiivistä.
Matkasuunnittelijat pitävät huolen myös siitä, että lentoaikataulut ovat sujuvia. Asiakas saattaa itse ehdottaa lentoaikataulua, jonka matkasuunnittelija tietää kokemuksensa valossa toimimattomaksi. Silloin etsitään uusi ja parempi.
Asiantuntijan käyttäminen voi tarkoittaa onnistuneen matkan lisäksi myös optimaalista hintaa. Helin Matkat saa palvelutuottajilta tarjouksia, joihin yksittäinen hakupalveluista matkatarjouksia etsivä ei pääse käsiksi.
– Onhan se todella palkitsevaa, kun saa räätälöityä asiakkaalle myös hintansa puolesta onnistuneen unelmamatkan, Marika kertoo.
Kun kohteet tunnetaan kokonaisvaltaisesti, matkoissa on mahdollisuus ottaa huomioon muun muassa kestävä kehitys.
– Esimerkiksi Mauritiuksella on paikallisomistuksessa oleva kestään kehitykseen erikoistunut boutique-ketju, jota suosittelemme, Marika toteaa.
Hän kuitenkin lisää, että lähtökohtana on aina laadultaan moitteettoman matkaelämyksen tarjoaminen. Se voi tarkoittaa myös ison ketjuhotellin valitsemista. Niin kohteet, hotellit kuin kaikki muu räätälöidään ensisijaisesti vastaamaan asiakkaan toiveita.
Matkasuunnittelijoiden ammattitaito näkyy myös varmuutena ehdottaa asiakkaalle jotain aivan uutta tai sellaista, josta asiakas ei itse arvaisi unelmoida.
– Juhlapäivämatkalle haluava asiakas tuli luokseni todeten kaikkien muiden kohteiden paitsi Thaimaan käyvän. Thaimaa on niin nähty, hän sanoi. Suunnittelin hänelle ja hänen puolisolleen juhlamatkan pienelle idylliselle saarelle Thaimaahan. He olivat hyvin tyytyväisiä, Taina kuvaa mieleen jäänyttä palvelukokemusta.
Matkasuunnittelijoilla on rohkeutta ehdottaa vain harvojen tiedossa olevia lumoavia matkakohteita.
– Tuttu asiakas saattaa sanoa, että hän haluaa mennä tiettyyn kohteeseen, josta minä joudun toteamaan asiakkaalle: sinä et tule tykkäämään siitä kohteesta, mutta katsotaanko tätä toista. Joskus kohde vaihtuu täysin muuhun, Taina kertoo.
Helin Matkojen toimitusjohtaja Pia Hakala muistuttaa, että matkatoimistosta matkapaketin ostaessaan asiakas hyötyy suunnittelijan ammattitaidosta ja saa sen lisäksi matkapakettilain suoman turvan. Sitä ei saa itse netissä kootuille paketeille.
Suosituimpia matkoja ovat Pian mukaan rantalomat Intian valtameren saarille, Euroopan kiertomatkat ja myös erilaiset kiertomatkat Amerikassa.
Moni pariskunta juhlistaa nykyään suhdettaan unelmalomalla. Häämatka on ehkä jäänyt joskus tekemättä tai sitten siitä huolimatta on jälleen kahdenkeskisen matkan aika. Yhdessä vietetyn ajan arvostamisesta kertovat myös sukupolvien yhteisten lomamatkojen suosio.
Matkasuunnittelijoiden pakeille tulee yhä enemmän 30 – 40-vuotiaita, Pia kertoo. Monet heistä arvostavat omaa aikaansa. He haluavat nauttia matkastaan täysillä ilman, että heidän täytyy tehdä kuukausia työtä sitä suunnitellakseen. Itse matkassa voi nauttia ilman stressiä siitä, että toimiiko jokin yhteys tai onko hotelli sellainen kuin kuvissa.
Marika ja Taina suhtautuvat työhönsä matkasuunnittelijoina silmin nähden suurella innolla. He molemmat kuvaavat, että asiakkaiden kanssa matkaa suunnitellessaan tuntuu kuin olisi itse lähdössä matkalle mukaan. Välillä tuntuu jopa kuin olisi itse matkalla mukana.
– Saatan löytää itseni ajattelemassa, että juuri nyt asiakas on saapunut hotellille ja näkee unohtumattoman merinäkymän, Marika sanoo.
Kaikista antoisinta työssä on kuitenkin kaksikon mukaan se, kun matkan jälkeen saa asiakkaalta palautetta, että kaikki meni hyvin ja matka oli ikimuistoinen. Sen eteen on aina valmis tekemään paljon.
Asiakkaiden matkojen suunnittelu on mielessä myös itse matkustaessa, Taina kertoo. Kohteissa saattaa ajatella, että tämän hetken, tämän maiseman haluaisin asiakkaanikin kokevan. Yksi Tainan mieleen jääneistä upeimmista matkaelämyksistä oli se, kun hän Afrikassa safarilla avasi teltan oven.
– Kilimanjaro näkyi kaukana, mutta huikeana. Se on yksi niistä hetkistä, kun ajattelin, että haluaisin monen asiakkaanikin kokevan tämän. Se tunne, että olen tässä ja saan nähdä kaiken tämän.