Opiskelijaravintola UniCafe nappasi kolmannen perättäisen luomun Suomen mestaruuden
Opiskelijalounaan tiukoista hintaraameista huolimatta UniCafessa on onnistuttu vakiinnuttamaan luomuraaka-aineet pysyväksi osaksi tarjontaa.
UniCafe nappasi kolmannen perättäisen luomun Suomen mestaruuden. Opiskelijalounaan tiukoista hintaraameista huolimatta UniCafessa on onnistuttu vakiinnuttamaan luomuraaka-aineet pysyväksi osaksi tarjontaa.
Ravintola- ja ruokapalvelualan toimijat kilpailivat Luomu SM -tittelistä neljättä kertaa, kuudessa eri sarjassa. Voittajat julkistettiin torstaina Helsingin Finlandia-talolla järjestetyssä Luomuelintarvikepäivässä. UniCafe oli jälleen kilpailijoitaan edellä luomuruuan tarjoamisessa. Yritys saavutti kolmannen mestaruutensa Luomu SM –kilpailun Suuri yksityinen toimija –sarjassa.
UniCafe on määrätietoisesti edistänyt luomutuotteiden saatavuutta opiskelija- ja Helsingin yliopiston henkilöstöravintoloissaan jo pitkään. Vuonna 2013 UniCafe liittyi mukaan Portaat luomuun –ohjelmaan. Yritys on sijoittunut ohjelman ylimmän, kolmen tähden tähtilogon käyttöön oikeuttavalle portaalle viisi.
Kaikissa HYY Yhtymän 19 UniCafe-opiskelijaravintolassa on käytössä noin sata erilaista luomutuotetta, raaka-ainehankinnoista luomun osuus vuonna 2016 oli kuusi prosenttia.
UniCafen luomukilojen suurin volyymi tulee soijajuomasta, banaanista, kahvista, jauhoista ja hiutaleista, pastasta, tofusta sekä palkokasveista, kuten suomalaisesta luomuherneestä. Yhteensä yli 84 300 vuosittaista luomukiloa tarkoittaa asiakkaan lautasella noin 40 g luomua jokaista myytyä lounasta kohti.
Kattavan luomuvalikoiman menestyksekäs ylläpitäminen vaatii opiskelijaravintoloitsijalta tiivistä yhteistyötä tavarantoimittajakumppanien kanssa.
– Tavarantoimittajat osaavat jo aktiivisesti etsiä ja ehdottaa meille uusia luomutuotteita jotka voisivat sopia meidän valikoimiimme, kertoo UniCafen hankinta- ja projektikoordinaattori Veera Hakanen .
– Oleellista on löytää sellaiset raaka-aineet, jotka taipuvat monenlaiseen reseptiikkaan. Keskittyminen erityisesti volyymituotteisiin on mielekästä sekä meidän että toimittajien kannalta. Mutta niiden rinnalle tarvitaan myös pienempiä tuotteita, kuten välipaloja tai makeisia, joissa luomu näkyy asiakkaalle selkeästi myyntipakkauksessa.
Mikä Luomu SM?
Kilpailu on avoin kaikille ammattikeittiöille ja tavoitteena on löytää Suomessa eniten luomua tarjoavat julkiset ruokapalvelut ja yksityiset ravintolat. Luomu SM on osa Portaat luomuun -ohjelman toimintaa ja siinä tarkastellaan toimipaikkakohtaisesti luomun osuutta käytettyjen elintarvikkeiden kilomääristä. Katso lisätietoa www.portaatluomuun.fi .