Siirry pääsisältöön

Turvallisuus on nyt matkailun ykkösaihe

Maailma on viime aikoina muuttunut yhä rauhattomammaksi, eikä ole siis ihme, että matkustusturvallisuus on noussut yhdeksi matkailualan puhutuimmaksi aiheeksi. Työ- ja elinkeinoministeriön johtamassa Matkailufoorumissa, joka kokoaa yhteen joukon matkailun parissa toimivia julkisen sektorin asiantuntijoita sekä matkailuyritysten ja -järjestöjen edustajia, matkustusturvallisuutta käsiteltiin maaliskuussa pidetyssä kokouksessa erityisesti kotimaan- ja Suomeen suuntautuvan matkailun kannalta. Foorumin monenkirjava joukko esitteli monenkirjavan joukon erilaisia toimia, suunnitelmia ja strategioita, joita turvallisuuteen liittyen virastoissa, kaupungeissa, maakunnissa, yrityksissä ja järjestöissä on laadittu. Kokouksessa kävi selväksi, että jonkinlainen ’masterplan’ erilaisista toimista, vastuualueista ja viestinnästä tarvittaisiin koko Suomen tasolla. Visit Finland olisi tehtävään luonteva taho, mutta yhä niukkenevilla resursseilla heillä ei valitettavasti taida olla siihen nyt paukkuja.     

Koronapandemia herätti meidät kaikki pohtimaan, miten olemme valmistautuneet ja miten reagoimme maailmanlaajuiseen kriisiin. Niin viranomaiset, yritykset kuin kansalaiset havahtuivat siihen, että terveysturvallisuus menee kaiken muun yli ja voi sulkea alueiden rajat jopa kotimaan sisällä. 

Niin viranomaiset, yritykset kuin kansalaiset havahtuivat siihen, että terveysturvallisuus menee kaiken muun yli ja voi sulkea alueiden rajat jopa kotimaan sisällä. 

Erityisesti kansainvälinen matkailu on altis erilaisille yllättäville tapahtumille – liittyvät ne sitten epidemioihin, poliittisiin selkkauksiin, luonnonmullistuksiin tai odottamattomiin talouskupruihin. Erilaisia tosielämän harjoituksia on viimeisten parinkymmenen vuoden aikana ollut riittämiin. Tämän vuoksi matkailuyrityksissä kriisitietoisuus on korkeammalla tasolla kuin yrityksissä keskimäärin. Kriisitietoisuutta avittaa myös se, että monille matkailuyrityksille tulee erilaisia huolenpitovelvoitteita asiakkaita kohtaan jo lainsäädännön kautta.

Yrityksillä on ’duty of care’ työntekijöidensä turvallisuudesta niin omilla työpaikoilla kuin työmatkoilla. EU-pohjainen lainsäädäntö tuo puolestaan kuljetusyhtiöille force majeure -tilanteissa esimerkiksi matkustajien majoitusvelvoitteita. Kaikkein laajimmat huolenpitovelvoitteet ovat kuitenkin matkanjärjestäjillä, jotka vastaavat kaikista matkapakettiin liittyvistä palveluista, matkan toteutumisesta sovitulla tavalla ja jopa matkustajan matkasta maksaman maksun taloudellisesta suojasta. Vastuullinen matkanjärjestäjä onkin käsite, joka kiteyttää matkanjärjestäjän roolin suhteessa matkustajaan ja kaikkiin matkapaketin sisältämiin palveluihin. Keskeisin osa matkanjärjestäjän vastuullisuutta on kuitenkin matkustajan turvallisuus matkalla. Turvallisia matkoja!

Heli Mäki Fränti
Heli Mäki Fränti, Toimitusjohtaja Suomen matkailualan liitto ry SMAL

Lue myös